Peregrynacja Obrazu NSPJ
W czwartek, 13 czerwca 2024 r., obraz Najświętszego Serca Pana Jezusa dociera do parafii pw. Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Mackowicach. To już 231. wspólnota parafialna na trasie peregrynacji.
Dlatego w tym dniu gościem programu „Studio peregrynacji Obrazu NSPJ” był ks. Adam Wąsik, proboszcz tej parafii, który powiedział o zaangażowaniu wiernych w życie parafii i wyraził swoje oczekiwania związane z czasem peregrynacji.
Link do audycji w Radiu Fara: AUDYCJA
Rekolekcje przed nawiedzeniem obrazu Najświętszego Serca Pana Jezusa
Od poniedziałku do środy – rekolekcje przed nawiedzeniem obrazu Najświętszego Serca Pana Jezusa. Msze święte w czasie rekolekcji będą: w kościele o godz. 17:30 (adoracja Najświętszego Sakramentu od godz. 16:30), w kaplicy o godz. 19:00. Nauki rekolekcyjne będą głoszone podczas Mszy świętych. Po Mszach świętych w kościele, codziennie odbywać się będą prace w grupach z animatorami małżeństw, dzieci i młodzieży.
Śp. Tadeusz Józef Bak
5.06.2024
Odszedł
po wieczną nagrodę do Pana
Śp. Tadeusz Józef Bak
10.03.1949 r. w Maćkowicach
Dusze Zmarłego polecamy Bożemu Miłosierdziu,
a Rodzinie składamy wyrazy szczerego współczucia oraz modlitewnego wsparcia w dniach żałoby.
Uroczystości pogrzebowe odbędą się w piątek, 7 czerwca.
O godz. 14:00 – w kościele parafialnym zostanie odmówiony Różaniec za spokój duszy śp. Tadeusza,
następnie o godz. 14:30 zostanie odprawiona Msza święta,
a po niej pochówek na miejscowym cmentarzu.
„Stanowczy sprzeciw wobec działań MEN” Oświadczenie Dyrektorów Wydziałów Katechetycznych
Dyrektorzy Wydziałów Katechetycznych diecezji w Polsce obecni na konferencji pod kierownictwem Księdza Biskupa Wojciecha Osiala, Przewodniczącego Komisji Wychowania Katolickiego KEP, wyrażają stanowczy sprzeciw wobec działań Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczących szkolnych lekcji religii. Działania te układają się w pakiet zmian, które są jawną dyskryminacją dzieci i młodzieży uczestniczących w szkolnych lekcjach religii, ich rodziców oraz nauczycieli religii.
Dyrektorzy podkreślają, że wszelkie zmiany winny dokonywać się zawsze zgodnie z obowiązującym prawem, na drodze wzajemnego dialogu i w porozumieniu z wszystkimi Kościołami i związkami wyznaniowymi. Konieczne jest zawsze wypracowanie porozumienia strony rządowej z władzami Kościoła i związków wyznaniowych. Wynika to z zapisów w Ustawie o systemie oświaty, Konstytucji RP oraz Konkordatu. Jedynie na drodze dialogu i współpracy można właściwie troszczyć się o rozwój młodych pokoleń Polek i Polaków.
- Formą nierówności i niesprawiedliwego traktowania uczniów i nauczycieli religii jest wprowadzana przez Ministerstwo możliwość zwiększania grup poprzez łączenie uczniów z różnych klas i poziomów edukacyjnych: do 25 osób w klasach I-III i do 30 osób w klasach IV-VIII szkół podstawowych oraz w szkołach ponadpodstawowych. Nauczanie religii w grupach większych niż w przypadku innych lekcji ma charakter dyskryminacji i nie jest podyktowane dobrem ucznia. Ministerstwo planuje łączenie klas w grupy także bez uwzględniania wieku dzieci. Sytuacja, w której uczniowie z klas IV szkoły podstawowej znajdą się na jednej lekcji z uczniami klas VIII jest sprzeczna z wszelkimi zasadami psychologicznymi, pedagogicznymi i dydaktycznymi. Narusza to prawa ucznia, godność dziecka oraz krzywdzi je w procesie edukacji.
- Ministerstwo, pomimo licznych głosów sprzeciwu, bez żadnego porozumienia z Kościołem, podjęło decyzję, że ocena z religii od 1 września 2024 r. nie będzie wliczana do średniej ocen. W sposób rażący godzi to w podstawowe zasady dydaktyczne. Dziecko nie jest w stanie zrozumieć, dlaczego jego wysiłek na lekcjach religii nie jest doceniony w ten sam sposób, jak w przypadku innych przedmiotów.
- Zapowiadane przez Ministerstwo umieszczanie lekcji religii jedynie na początku i na końcu zajęć jest formą dyskryminacji, segregacji i nietolerancji wobec osób wierzących. Jest to krzywdzące wobec uczniów i ich rodziców. Godzi również w podstawowe prawa nauczycieli religii, określone m.in. w Karcie Nauczyciela.
- Dyrektorzy wyrażają sprzeciw wobec planów zmniejszenia liczby lekcji religii do jednej tygodniowo.
Nauczyciele religii aktywnie uczestniczą w realizacji szkolnych programów profilaktyczno-wychowawczych na wszystkich płaszczyznach w społeczności szkolnej. Uczą miłości bliźniego, wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka, dialogu, tolerancji, szacunku, kształtują postawy społeczne. Kształtują postawy proekologiczne, społeczne, dotyczące zdrowia fizycznego i psychicznego. Troska nauczycieli religii o rozwój emocjonalny, społeczny i duchowy przekłada się na kondycję psychofizyczną uczniów.
Organizacja lekcji religii w przestrzeni szkolnej jest wypełnieniem konstytucyjnego prawa rodziców do wychowania i nauczania religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami (art. 53, ust. 3 Konstytucji). Jest też dla rodziców ułatwieniem, gdyż często zapracowani, z wielką trudnością doprowadzaliby dzieci na zajęcia przy parafii.
Wprowadzanie zmian w organizacji lekcji religii w szkole odbywa się do tej pory bez wymaganego przez prawo porozumienia Ministerstwa ze stroną kościelną. Państwo demokratyczne powinno respektować prawa wszystkich obywateli – zarówno wierzących, jak i niewierzących.
Osoby odpowiedzialne za katechizację i szkolne nauczanie religii w Polsce proszą Rodziców i wszystkich ludzi dobrej woli o aktywne włączenie się w obronę obecności lekcji religii w polskiej szkole. Wysyłajmy do Ministerstwa nasz sprzeciw w tej sprawie na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
Dyrektorzy Wydziałów Katechetycznych
Stegna, 23 maja 2024 r.
Rodzaje sprzętu elektrycznego i elektronicznego podlegającego zbiórce
Wielkogabarytowe urządzenia gospodarstwa domowego:
Strona 7 z 55